بیت کوین چیست و چگونه ایجاد شده است ؟

 

بیت کوین چیست؟


بیت کوین نوعی ارز مجازی است که با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۸، به شهرت و شکوفایی زیادی رسید. بیت کوین، ترکیبی بود از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی مقدور می‌ساخت. به همین خاطر در مدت کوتاه ظهورش توانست توجه زیادی را به سمت خود جلب کند. بعد از bitcoin، رمزارزها بسیاری پا به دنیا گذاشتند که ویژگی‌هایی مشابه بیت کوین داشتند و دارند. کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند و از همین روست که با گذشت حدود تنها ۱۰ سال از روی کار آمدن در بازار، شهرت زیادی پیدا کرده‌اند. کریپتوکارنسی‌های مختلف نظیر بیت کوین، در بستر شبکه‌ای بزرگ فعالیت می‌کنند که به آن بلاک چین گفته می‌شود.

این شبکه، کاربران بسیار زیادی دارد و امکان دخل و تصرف در داده‌های آن وجود ندارد. گسترده بودن، تعداد زیاد کاربران، نبود امکان تخلف و تقلب در شبکه و همچنین نبود ناظری بر شبکه، آن را به محیطی آزاد و اثربخش برای فعالیت‌های ارتباطی در حیطه‌های گوناگون بدل می‌سازد. به عبارت دقیق‌تر، bitcoin در بستر شبکه غیرمتمرکز بلاک چین فعالیت می‌کند.



تعریف bitcoin چیست؟


بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند. این خطوط رمز با رایانه‌های قوی و مصرف انرژی برق بسیار زیادی تولید می‌شوند. به کریپتوکارنسی‌ها، ارز دیجیتال هم گفته می‌شود. این ارزها، شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند. شاید سوال کنید که معنای کریپتو در واژه کریپتوکارنسی یعنی چه و از کجا می‌آید. این واژه از کریپتوگرافی گرفته شده است.

کریپتوگرافی به فرایندی گفته می‌شود که خلق سکه‌های جدید را حفاظت می‌کند. نکته مهمی که درباره بیت‌کوین و ارزهای مشابه آن وجود دارد، نبود نظارت‌های مرکزی بر آنهاست. به عبارت بهتر، هیچ دولت، نهاد و ارگانی روی این ارزها نظارت ندارد و در بستر شبکه‌ای کاملا آزاد، بی‌سانسور و بی‌مانع فعالیت می‌کنند.

دولت‌های مختلف در کشورهای گوناگون، هنوز نمی‌دانند که باید چه واکنشی نسبت به بیت کوین و هم‌تایانش داشته باشند. برخی از آنها، اقدام به ممنوعیت و حذف آن می‌کنند و برخی دیگر در تلاشند تا آن را بهتر درک کرده و با شناختش از ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، نهایت استفاده را ببرند.

بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند. این خطوط رمز با رایانه‌های قوی و مصرف انرژی برق بسیار زیادی تولید می‌شوند.

 

خالق بیت کوین کیست؟


رمزارز بیتکوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در دنیاست. این رمزارز، توسط یک برنامه‌نویس نابغه با هویتی ناشناخته و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۰۸ تحت عنوان مقاله‌ای با نام “بیت‌کوین؛ سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا” معرفی شد.


ناکاموتو این مقاله را از طریق ایمیل برای افراد عضو انجمن رمزنگاری ارسال کرد. این مقاله توجه زیادی را به خود جلب نکرد، چراکه اولاً هیچکس ناکاموتو را در محافل رمزنگاری نمیشناخت و ثانیاً موضوع منتشر شده از طرف ناکاموتو، پیش از این نیز بارها به شکل‌های مختلف، توسط برخی کارشناسان حوزه علوم رایانه و اقتصاد، مطرح شده بود.


اما ناکاماتو تنها اهل ایده پردازی نبود. در حدود ۲ ماه بعد، ناکاماتو از راه‌اندازی اولین نسخه نرم‌افزار بیت‌کوین خبر داد. هر علاقمندی می‌توانست این نرم‌افزار را دانلود کرده و به استفاده از آن بپردازد.


در روزهای ابتدایی رونمایی از این شبکه، بیت‌کوین تنها توسط کارشناسان حوزه رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از گذشت چندماه و در سال ۲۰۰۹، بیت کوین بصورت یک نرم‌افزار متن‌باز در دسترس عموم قرار گرفت. نرم‌افزار متن‌باز یا اُپن سورس اصطلاحاً به نرم‌افزارهایی گفته میشود که افراد مختلف می‌توانند در کدهای منبع آن تغییر ایجاد کرده یا اشکالات احتمالی آن را برطرف نمایند.


بنابراین ساتوشی ناکاموتو شبکه‌ای را راه‌اندازی کرد که این شبکه در بود و نبود وی نیز به راه خود ادامه دهد و هیچکس و هیچ چیز جلودار حرکت روبه جلوی آن نباشد.


به‌دلیل آنکه شبکه بیت‌کوین در عین شفافیت، بر مبنای حفظ حریم خصوصی و مخفی نگه داشتن هویت کاربران پی ریزی شده است، هنوز هم با گذشت بیش از ۱۱ سال از تولد بیت‌کوین، هویت ناکوموتو برای علاقمندان به حوزه رمزارزها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


رمزارز بیتکوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در دنیاست. این رمزارز، توسط یک برنامه‌نویس نابغه با هویتی ناشناخته و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۰۸ تحت عنوان مقاله‌ای با نام “بیت‌کوین؛ سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا” معرفی شد.

تاریخچه بیت‌کوین را می‌دانید؟


bitcoin، نخستین ارز دیجیتالی است و هیچ‌کس نمی‌داند که سازنده آن کیست. بیشتر ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می‌شوند. برای مثال، گفته می‌شود که سازنده بیت کوین، فردی به نام ساتوشی ناکوموتو(Satoshi Nakomoto) است. دقیقا مشخص نیست که ساتوشی ناکوموتو واقعا یک فرد است یا گروهی از افراد تحت این نام، اقدام به تولید bitcoin کرده‌اند.

بعد از اینکه رمزارز بیت کوین به دنیا پا نهاد، دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو نیست. بعد از این رمزارز، رمزارزهای متفاوت دیگری مانند لایت‌کوین، اتریوم و… هم به دنیا معرفی شده‌اند.

یکی از مزایای اصلی bitcoin، این است که می‌توان آن را در حالت آفلاین هم در یک سخت‌افزار امن ذخیره کرد. به این حالت، ذخیره سرد گفته می‌شود. با وجود ذخیره سرد، امکان به سرقت رفتن bitcoin و رمزارزها وجود نخواهد داشت. ذخیره سرد، در مقابل ذخیره گرم قرار دارد. ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن هم به وجود می‌آید.

 bitcoin، نخستین ارز دیجیتالی است و هیچ‌کس نمی‌داند که سازنده آن کیست. بیشتر ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می‌شوند.


چرا بیت کوین این‌قدر جنجال‌برانگیز است؟


دلایل متعددی در شهرت bitcoin و هم‌تایان آن نقش دارند. برای مثال، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، فعالیت‌های مجرمان و خلافکاران با بیت کوین، این ارز دیجیتالی را به شهرت رساند. آنها با کمک این ارز دیجیتالی، فعالیت‌های مجرمانه خود را به دور از چشم ناظران و قانون پیگیری می‌کردند.

نکته مهم دیگری که باعث می‌شد، اعمال خلافکارانه در این بستر صورت بگیرد، نبود وجود نظارت‌های دولتی و دریافت نکردن مالیات از دارایی‌های موجود در بستر بلاک چین بود.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند که قوانینی منسجم در حیطه ارزهای دیجیتالی تدوین کنند و بنابراین، موضوعاتی مانند دریافت مالیات هم درباره bitcoin و هم‌تایان آن مطرح نمی‌شود. اِسکم‌ها(scam) نیز یکی از دلایلی هستند که نام رمزارزها را در دنیا مطرح کردند.

اسکم‌ها، همان تله‌هایی هستند که در قالب‌هایی موجه سر راه کاربران به ویژه افراد تازه‌وارد یا ناوارد قرار می‌گیرند تا آنها را به بهانه رسیدن به سود در دنیای ارزهای دیجیتالی، تلکه کنند. از آنجا که بلاک چین یعنی بستری که در آن رمزارزها تراکنش می‌شوند، امکان برقراری ارتباطی بی‌واسطه را میان افراد فراهم می‌کند، دیگر نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و موسسات مالی نخواهد بود. در نتیجه این عامل هم دلیل دیگری است برای اینکه ارزهای دیجیتالی نظیر bitcoin به شهرت فراوانی رسیده‌اند.

  دلایل متعددی در شهرت bitcoin و هم‌تایان آن نقش دارند. برای مثال، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، فعالیت‌های مجرمان و خلافکاران با بیت کوین، این ارز دیجیتالی را به شهرت رساند.

 

 

بیت کوین چگونه فعالیت می‌کند؟



همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، bitcoin نوعی ارز دیجیتالی است که بدون نیاز به واسطه‌ها و بانک‌ها قابلیت تبادل و تراکنش دارد. با داشتن بیت کوین، انگار طلا در اختیار دارید. به این معنا که بیت کوین‌ها مانند طلا دارای ارزش هستند و قابلیت معامله دارند.

بعضی از خرده‌فروشی‌ها و کسب و کارها، بیت کوین را به عنوان روشی برای پرداخت در نظر می‌گیرند. بیت کوین‌ها، بعد از تبادل در کیف پول‌های دیجیتالی قرار می‌گیرند. هر کیف پول دیجیتالی، یک پایگاه داده کوچک است که کاربران روی سیستم‌های رایانه، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های خود ذخیره می‌کنند. کاربران مختلف که در شبکه بلاک چین حاضر هستند، گره نامیده می‌شوند و هر تراکنشی که در شبکه بلاک چین صورت می‌گیرد باید به تایید تمام گره‌ها یا همان کاربران برسد. با توجه به این ویژگی، امکان اینکه تغییر در داده‌ها به وجود بیاید یا کسی تقلب و کلاه‌برداری کند بسیار اندک خواهد بود.

 

بیت کوین و هم‌تایان آن تهدید هستند یا فرصت؟


بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، ابزاری هستند که ظرفیت فراوانی دارند. اگر به واژه ابزار در اینجا دقت کنید به خوبی متوجه خواهید شد، که رمزارزها می‌توانند ظرفیت‌های بسیار مثبت یا نامساعدی در دنیا ایجاد کنند. از آنجا که آنها ابزاری برای تراکنش‌ها در دنیای تجارت، مالیات و اقتصاد هستند، بنا به کاربرد و شیوه استفاده است که می‌توان روی مثبت یا منفی بودن‌شان قضاوت کرد. در واقع به صورت ذاتی، ابزارهایی هستند که ظرفیتی فوق‌العاده برای ایجاد مزایای مثبت یا منفی در دنیا دارند. این کاربران و کشورها هستند که این مثبت یا منفی بودن را مشخص می‌کنند.

 

 

پشتوانه بیتکوین چیست ؟


در گذشته پول منتشر شده توسط هر دولتی، توسط فلزات گران‌بها، به‌ویژه طلا پشتیبانی میشد. درحقیقت ارزش یک اسکناس یا سکه در یک کشور به واسطه طلای ذخیره شده در مخازن بانک مرکزی آن کشور تعیین میشد.


یعنی به میزان هر اسکناس‌، مقدار مشخصی طلا به‌عنوان پشتوانه در نظر گرفته میشد. پس میتوان نتیجه گرفت اسکناس به خودی خود ارزشی ندارد و صرفاً یک تکه کاغذ است و ارزش آن نه به‌خاطر خودش، بلکه به‌خاطر پشتوانه آن است.


حال آنکه امروزه میزان پول‌های منتشر شده با میزان طلاهای ذخیره شده برابری ندارد و بیشتر، اعتبار دولت‌ها در جوامع بین‌المللی به‌عنوان پشتوانه یک ارز در نظر گرفته می‌شود.


تورم درحقیقت از دل انتشار همین پول‌های بی‌پشتوانه متولد میشود. کاهش درصد پول ملّی با پشتوانه، نسبت به درصد پول خلق‌شده را تورم گویند. با انتشار پول‌های بدون پشتوانه، ارزش و قدرت خرید هر ارزی به مرور زمان کاهش می‌یاید.


اما بیتکوین یک پول دیجیتالی است که برخلاف ارزهای رایج بین‌المللی، فاقد هر نوع پشتوانه فیزیکی است و ارزش آن تنها به خودش و میزان محبوبیتش بین مردم بستگی دارد.

 در گذشته پول منتشر شده توسط هر دولتی، توسط فلزات گران‌بها، به‌ویژه طلا پشتیبانی میشد. درحقیقت ارزش یک اسکناس یا سکه در یک کشور به واسطه طلای ذخیره شده در مخازن بانک مرکزی آن کشور تعیین میشد.

 

 

برتری های بیت کوین


برای مبادله و یا پس‌انداز رمزارز بیتکوین ، نیاز به هیچ بانکی ندارید. شما براحتی می‌توانید با بیت کوین خرید کرده و یا آن را به امید افزایش قیمت در آینده ذخیره کنید.


اگرچه بیت‌کوین در ابتدا با هدف استفاده روزمره عموم در معاملات پدید آمد، اما افزایش شگفت‌انگیز قیمت آن باعث شده است که این رمزارز بیشتر به‌عنوان یک دارایی امن، همچون طلا به‌کار گرفته شود و اکثریت مردم آن را به چشم یک پس‌انداز بلندمدت خریداری و نگهداری نمایند.


رمزارز بیتکوین نیز همانند یک سکه طلا به‌خاطر خودش و کمیاب بودنش ارزشمند است. بااین وجود، بیت‌کوین برتری‌های دیگری نیز نسبت به طلا دارد. تقسیم پذیری بیت کوین، نقدشوندگی سریع و عدم نیاز به حفاظت‌های فیزیکی و قابلیت انتقال دارایی در کوتاه ترین زمان ممکن را میتوان به‌عنوان برخی از این برتری‌ها قلمداد کرد.

 

 

چرا میتوان به بیت کوین اعتماد کرد؟


شبکه رمزارز بیتکوین هیچ مالکی ندارد و تحت کنترل هیچ شخص، نهاد و یا دولتی نیست. درست همانطورکه هیچ شخصی مالک هوا نیست! در شبکه بیت‌کوین، تمام کاربران از گوشه و کنار دنیا به شبکه متصل می‌شوند و آن را بصورت اشتراکی و جمعی کنترل می‌کنند.


توسعه دهندگان شبکه اگرچه دستورالعمل‌های وضع شده را بهبود می بخشند اما تغییر در پروتکل اصلی بیت‌کوین امکان پذیر نیست.
در حقیقت مردم به بیت‌کوین اعتماد می‌کنند چراکه همه چیز کاملاً شفاف، قانونمند، خودکار، بدون معطلی و تحت نظارت میلیون‌ها کاربر انجام میگیرد و نیازی به اعتمادسازی نیست.


بیت‌کوین کاملاً متن باز و غیر متمرکز است. این یعنی هر شخص علاقمندی میتواند هر زمان که اراده کند به کد منبع شبکه، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده‌ای میتواند به دقت نحوه کار بیت‌کوین و شبکه را مورد مطالعه قرار دهد چراکه هیچ چیز برای پنهان کاری وجود ندارد.


تمام تراکنش‌ها بدون نیاز به واسطه و نهاد ثالث معتمد و بصورت فرد به فرد انجام میگیرد. مردم میتوانند مطمئن باشند که یک تراکنش به صورت کاملاً صحیح انجام میگیرد. زیرا یک نسخه از تمام تراکنش‌های شبکه در اختیار تمام کاربران قرار دارد که دستکاری در آن غیر ممکن است.

 

 

تعداد کل بیت کوین ها


بیت کوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و این بدان معناست که پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیت کوین بیشتری وجود ندارد. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۸.۲ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.
شاید هنوز سوالات زیادی در ذهن شما وجود داشته باشد. مثلاً اینکه منظور از کیف‌پول بیت کوین چیست ؟ تراکنش‌های رمزارز بیتکوین چگونه انجام میشود یا ارزش بیت کوین در چیست ؟ در ادامه ما به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد. پس ما را تا انتهای این مقاله دنبال کنید.


هر رمزارز بیتکوین از واحد کوچکتری بنام ساتوشی تشکیل شده است. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است. و این تقسیم پذیری یکی از مزیت‌های بیت کوین نسبت به طلا است.

  بیت کوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و این بدان معناست که پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیت کوین بیشتری وجود ندارد. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۸.۲ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.

 

ارزش بیت کوین چگونه مشخص میشود


ارزش بیتکوین هنوز ثابت نیست و روزانه تغییر کرده و در نوسان است. بیت کوین نیز مانند طلا، سهام و بسیاری از دارایی‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری میشود. هرچه تعداد فروشندگان بیشتر باشد، قیمت بیت کوین روند کاهشی پیدا میکند و در مقابل اگر میزان تقاضا افزایش یابد، قیمت نیز سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

لذا قیمت بیت کوین ثابت نیست و ارزش آن روزانه در صرافی‌ها و کارگزاری های مختلف در نوسان است. برای مشاهده قیمت آنی بیت کوین در بازارهای جهانی می‌توانید به وبسایت مرجع coinmarketcap مراجعه کنید.


اشاره کردیم که بیتکوین محدودیتی ۲۱ میلیون واحدی دارد و پس از استخراج این ۲۱ میلیون سکه، دیگر امکان استخراج بیتکوین بیشتری وجود ندارد.

درحال‌حاضر میلیاردها دلار بیت‌‌کوین در دنیا وجود دارد. هر روز نیز مقداری بیت‌کوین تولید و به چرخه‌ی بیتکوین‌های در گردش افزوده می‌شود تا اینکه درحدود سال ۲۰۴۰ تعداد بیت‌کوین‌های موجود در بازار به رقم ۲۱ میلیون واحد نزدیک می‌شود.


روند استخراج رمزارز بیتکوین دارای یک الگو و الگوریتم مشخص است. بیت کوین ها در قالب یک بسته بندی یا به اصلاح بلاک، تولید و عرضه میشوند.


مطابق تصویر فوق، در روزهای ابتدایی تولید بیت‌کوین، هر بلاک شامل ۵۰ عدد بیت‌کوین بود. اما این روند مطابق الگوی زیر تغییر میکند و پس از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک، میزان بیت کوین های قابل استخراج به نصف کاهش می‌یابد.


باتوجه به اینکه میزان بیتکوین‌های قابل استخراج هر ۴ سال و بعد از استخراج هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می‌یابد لذا استخراج آخرین بیتکوین، حدوداً تا سال ۲۱۴۰ به طول خواهد انجامید.


به زبان ساده‌تر در ۲۱۰ هزار بلاک اول، پاداشی ۵۰ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک به ماینرها داده میشد. این یعنی در ۴ سال اول پیدایش این رمزارز، ۱۰٫۵ میلیون بیتکوین استخراج شده است.


۱۰،۵۰۰،۰۰۰ = ۵۰ * ۲۱۰،۰۰۰
در ۴ سال دوم و با کاهش درآمد ماینرها، برای استخراج ۲۱۰ هزار بلاک دوم، پاداشی ۲۵ بیتکوینی به ازای استخراج هر بلاک برای استخراج کنندگان این رمزارز در نظر گرفته شد و بدین ترتیب تا پایان سال هشتم ۵٫۲۵ میلیون بیتکوین دیگر نیز استخراج و مجموع بیتکوین‎های ماین شده به عدد ۱۵٫۷۵ میلیون واحد رسید.
۵،۲۵۰،۰۰۰ = ۲۵ * ۲۱۰،۰۰۰

در دوره ۴ سال سوم پیدایش بیتکوین، پاداش ماینرها برای استخراج هر بلاک برابر با ۱۲٫۵ بیتکوین در نظر گرفته شده است و در این مدت مجموعاً ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بیتکوین استخراج میشود. در دوره بعدی این پاداش به ۶٫۲۵ واحد برای استخراج هر بلاک کاهش می یابد.

۲،۶۲۵،۰۰۰ = ۱۲٫۵ * ۲۱۰،۰۰۰

پس با این حساب تا پایان ۴ سال سوم ۱۸ میلیون و ۳۷۵ هزار بیتکوین استخراج خواهد شد ولی باتوجه به آنچه که پیش از این بدان اشاره شد، کاهش مستمر پاداش ماینرها موجب میشود که استخراج آخرین بیتکوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۸.۲ میلیون بیت‌کوین استخراج شده است.
۱۸،۳۷۵،۰۰۰ = ۲،۶۲۵،۰۰۰ + ۵،۲۵۰،۰۰۰ + ۱۰،۵۰۰،۰۰۰

پیش بینی میشود با کاهش پاداش استخراج و کاهش عرضه این رمزارز ، همانند دوره‌های گذشته، افزایش قیمت بیتکوین را شاهد باشیم. در زمان نگارش این مقاله، هر بیت کوین در حدود ۶۰۰۰ دلار قیمت دارد.


بیت‌کوین دارای الگویی غیرمتمرکز است و هیچ فلز گران‌بهایی به‌عنوان پشتوانه ندارد. هیچ بانک مرکزی یا موسسه مالی یا اقتصادی در دنیا از آن حمایت نمی‎کند و هیچ بیمه‌ای خسارت ناشی از نوسانات آن را پوشش نمی‌دهد. ارزش بیت‌کوین تنها به خودش و محبوبیتش در میان جامعه وابسته است.


شبکه رمزارز بیتکوین توسط استخراج کنندگان یا همان ماینرها حفظ شده و به پیش میرود. شبکه‌ای گسترده از این کاربران در سراسر دنیا وجود دارد که توان پردازشی رایانه خود را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهند.


ماینرها درحقیقت نقش حسابرس را برای تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین ایفا می‎کنند و دفتر‌کل این ارز دیجیتال که حاوی اطلاعات هر تراکنش است را بروزرسانی می‌کنند. این فعالیت ماینرها بدون پاداش نخواهد بود و آنها به ازای مقدار کاری که انجام می‌دهند، از سوی این شبکه مقداری بیت‌کوین به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.


بازهم تکرار میکنیم که تعداد تمام بیت‌کوین‌های قابل استخراج فقط ۲۱ میلیون واحد است. پس زمانیکه تمام این بیت‌کوین‌ها استخراج شود، دیگر بیت‌کوینی تولید نمی‌شود.


در مقایسه با ارزهای سنتی که به اختیار دولت‌ها مدام چاپ می‌شوند، این یک مزیت فوق‌العاده است. بانک‌های مرکزی سراسر جهان با چاپ بیش از اندازه پول بدون پشتوانه باعث ایجاد تورم می‌شوند. تورم کنترل نشده موجب کاهش ارزش یک ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌شود.


اما برای رمزارز بیتکوین کاهش ارزش در دراز مدت معنا ندارد. هر چقدر که به جلو پیش می‌رویم، استخراج آن دشوارتر و بیتکوین نایاب تر می‌شود. حال درکنار افزایش کاربری و تقاضا از سوی مردم، ارزش بیتکوین روز به روز افزایش می‌یابد.


توضیحات فوق، گوشه‌ای از سازوکار استخراج و نحوه پاداش دهی شبکه بیت‌کوین را شرح میداد. اگر شما همچنان علاقمندید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید و بدانید که نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چیست و بر قیمت این رمزارز چه تاثیری دارد، میتوانید مقاله “هاوینگ بیت کوین چیست ؟” را مطالعه نمایید.

 ارزش بیتکوین هنوز ثابت نیست و روزانه تغییر کرده و در نوسان است. بیت کوین نیز مانند طلا، سهام و بسیاری از دارایی‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری میشود.

 
حجم کل بازار بیت کوین و سایر رمزارزها

ازآنجاکه رمزارز بیتکوین نخستین ارز دیجیتال معرفی شده به دنیا نام گرفت، لذا سایر رمزارزهای ایجاد شده پس از آن را آلت‌کوین (Altcoin) یا “سکه جایگزین” نامیدند. لایت‌کوین، مونرو، زی‌کش، اتریوم و صدها سکه دیگر، همگی ارزهای دیجیتالی هستند که آلت‌کوین نامیده می‌شوند.
داده‌ها حاکی از آن است که امروزه بیش از ۵۰۰۰ آلت‌کوین مختلف به بازار کریپتوها معرفی شده است.


حجم کل بازار رمزارزها در زمان نگارش این مقاله چیزی بالغ بر ۲۶۲ میلیارد دلار می‌باشد. جالب اینجاست که مطابق تصویر فوق، رمزارز بیت‌کوین به تنهایی بیش از ۶۰% حجم کل سرمایه بازار کریپتوها را در اختیار دارد و مجموع ۵۰۰۰ آلت‌کوین دیگر، روی هم رفته کمتر از ۴۰% سرمایه بازار را به خود اختصاص میدهند. 


لذا، چه از منظر قدمت پیدایش و چه از منظر حجم سرمایه موجود در بازار، از بیت‌کوین به‌عنوان پادشاه دنیای رمزارزها یاد میشود.

 

ساختار تراکنش های بیت کوین


قبل از هر چیز، خوب است بدانید برای استفاده از یک گوشی تلفن همراه، نیازی ندارید که روند ساخت و تولید آن را ریز به ریز دنبال کنید. بنابراین برای استفاده از بیت کوین هم، دانش فنی بالایی نیاز نیست. تنها کافی است شما استفاده از کیف پول خود را جهت ارسال و دریافت دارایی دیجیتال بلد باشید. توضیحات تکمیلی تنها برای کسانی است که علاقمندند تا اطلاعات بیشتری راجع به ساختار این ارز دیجیتال به دست آورند و بدانند که بیت کوین دقیقاً چیست و چگونه کار میکند.

 

بلاک بیت کوین چیست ؟


هر تراکنش بیت کوین دارای یک فایل کم حجم است که اطلاعات مربوط به آن را ثبت می‌کند. مجموع این فایل‌ها را اصطلاحاً بلاکچین یا زنجیره بلاک شبکه بیت‌کوین می‌نامند. هر بلاک بیت‌کوین درحال حاضر طوری برنامه‌ریزی شده است که بطور متوسط گنجایش ذخیره ۱ مگابایت اطلاعات را داشته باشد.


۱ مگابایت برابر با ۱ میلیون بایت است. هر تراکنش بیت‌کوین، بطور میانگین یک فایل کم حجم ۲۳۰ تا ۲۵۰ بایتی است. پس در نتیجه، در هر بلاک ۱ مگابایتی بیتکوین، بطور میانگین میتوان ۴۲۰۰ تراکنش را ثبت و ذخیره کرد.
تمام اطلاعات مربوط به تولید بیت‌کوین‌ها و انجام تراکنش‌ها در دل این بلاک‌ها و در یک دفترکل غیرمتمرکز که در اختیار تمام اعضای شبکه قرار دارد، ثبت و برای همیشه در آن نگهداری می‎شود.


یعنی در زمان انتقال رمزارز بیتکوین ، شما به تمام کاربران شبکه اعلام می‌کنید که مقداری رمزارز بیتکوین از حساب شما کسر و به حساب گیرنده افزوده شود. نودها یا همان میلیون‌ها کامپیوتر پردازنده موجود در شبکه، مشخصات تراکنش شما را در دفترهای دیجیتال خود ثبت و ضبط می‌نمایند.
پس به این ترتیب شبکه می‌تواند از درستی تراکنش صورت گرفته اطمینان حاصل نموده و دیگر کسی نمی‌تواند از یک رمزارز بیتکوین در دو جا استفاده کند. با این حساب جلوی کلاهبرداری و تقلب در تراکنش‎ها گرفته میشود.


در انجام یک تراکنش بیتکوینی، مطابق تصویر فوق، شبکه نشانی یا اصصلاحاً کلید عمومی کیف‌پول فرستنده و همچنین نشانی کیف‎پول گیرنده را به همراه مبلغ تراکنش و یکسری جزئیات دیگر را در بلاکچین ثبت می‌کند.
پس بدین ترتیب درستی تراکنش بیت‌کوینی به شکل دیجیتال تعیین می‌شود. یعنی این تراکنش همچنان بدون درج اطلاعات حقیقی نام فرستنده و گیرنده و با حفظ حریم خصوصی کاربران ثبت خواهد شد.


باوجود اینکه سایر کاربران نمی‌توانند هویت حقیقی شما را دریابند، می‌توانند تاریخچه کیف‌پول‌ و تمام تراکنش‎های انجام شده را مشاهده کنند. این امر از این جهت سودمند است که سبب شفافیت و نیز امنیت بیشتر شبکه خواهد بود.

 

 

مدت زمان انجام یک تراکنش در شبکه بیت کوین


مدت زمان انجام یک تراکنش بیت کوینی به دو عامل اصلی وابسته است. اولین عامل، ترافیک و حجم تراکنش های انجام شده در شبکه است و دومین مورد، میزان کارمزدی است که شما حاضرید برای ثبت این تراکنش هزینه کنید.


گاهی ممکن است هزاران تراکنش بیت کوینی بطور همزان باهم انجام شود. اما شبکه بیتکوین هنوز با محدودیت‌های مختلفی دست و پنجه نرم میکند. بیت‌کوین بطور میانگین در هر ثانیه میتواند نزدیک به ۷ تراکنش را ثبت کند. این درحالی است که اتریوم در هر ثانیه، ۱۵ تراکنش را رسیدگی میکند و رمزارزی مانند ریپل، ۱۵۰۰ تراکنش را در این زمان مدیریت میکند.


پس وقتی هزاران تراکنش بیت کوینی باهم انجام میگیرد، یک صف انتظار تشکیل میشود. این صف انتظار تراکنش‌ها اصطلاحاً ممپول (mempool) نامیده میشود.


وقتی یک تراکنش ایجاد میشود، تا زمان تایید نهایی در این صف انتظار قرار میگیرد. حدوداً هر ۱۰ دقیقه یک بلاک بیت‌کوین بسته میشود و اطلاعات تراکنش‌های موجود در این صف در بلاک جدید ثبت و ضبط میشوند. پس همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، در هر ۱۰ دقیقه تنها درحدود ۴۲۰۰ تراکنش انجام میشود.


بعنوان مثال و برای درک بهتر شما میتوانید یک بزرگراه را در نظر بگیرید که در هر ۱۰ دقیقه تنها ۴۲۰۰ خودرو میتوانند با پرداخت عوارض از این بزرگراه برای جابجایی استفاده کنند.


گاهی ممکن است بخاطر تردد زیاد وسایل نقلیه، ترافیک پشت این عوارضی بسیار سنگین باشد و ما برای عبور از این ایستگاه زمان بیشتری منتظر بمانیم و گاهی ممکن است با حجم خودروهای کمتری روبرو باشیم و براحتی بتوانیم با پرداخت عوارض، به مسیر خود ادامه دهیم.


اما در شبکه بیت‌کوین یک راه میانبر برای گذر از این عوارضی وجود دارد. هر اندازه برای ثبت تراکنش خود، کارمزد بیشتری هزینه کنید؛ ماینرها این تراکنش را خارج از نوبت انتخاب کرده و در آخرین بلاک شبکه بیت‌کوین قرار می‌دهند تا سریعاً تایید شود. پس همیشه اولویت با تراکنش هایی است که هزینه بیشتری برای کارمزد پرداخت میکنند.


پس میتوان نتیجه گرفت که اگر کارمزد بسیار کمی برای انجام یک تراکنش در نظر گرفته شود، ممکن است هربار که ماینرها می‌خواهند این تراکنش را برای تایید در آخرین بلاک قرار دهند، آن تراکنش بعلت پایین بودن میزان کارمزدش در اولویت قرار نگرفته و به عقب‌تر رانده شود.


پس بنابراین تایید یک تراکنش با کارمزد بسیار پایین ممکن است چندین روز زمان ببرد و یا حتی هیچوقت انجام نشود. لذا برای اینکه بتوان یک تراکنش را به ثبت رساند، یک حداقل کارمزد توسط کیف پول شما باتوجه به میزان شلوغی شبکه به شما پیشنهاد میشود.


پس اینجا متوجه میشویم که چرا حجم هر بلاک درحال حاضر به ۱ مگابایت محدود شده است. زیرا افزایش حجم بلاک باعث میشود ترافیک شبکه سبک شود.

با سبک شدن ترافیک شبکه، بسیاری از کاربران از پرداخت کارمزدهای متعارف خودداری میکنند و پایین آمدن میزان کارمزدها باعث میشود که پاداش ماینرها کاهش یابد. لذا کاهش پاداش ماینرها موجب میشود استخراج بیت کوین دیگر برای آنها بصرفه نبوده و بسیاری از آنها دستگاه‌های خود را خاموش کرده و از ادامه فعالیت خودداری کنند و در نهایت این موضوع موجب میشود امنیت شبکه کاهش یاید و با کوچکتر شدن شبکه، تمرکز شبکه بالا برود.

 

 

پیگیری تراکنش های بیت کوین


بیت‌کوین دارای یک شبکه بلاکچین شفاف است که تمامی تراکنش‌ها انجام شده از روز اول خلق شبکه در آن قابل ردیابی و پیگیری است. بنابراین هر کاربری می‌تواند سابقه یک تراکنش را از مبدا تا مقصد فعلی ردگیری و بررسی نماید.


برخلاف سیستم بانکی که بررسی جزئیات تراکنش‌ها برای عموم بسیار محدود و غیرقابل دسترس است، بلاکچین سطح شفافیت بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد.


شما برای پیگیری تراکنش های انجام شده در شبکه بیت کوین، تنها به یک جستجوگر بلاک نیازمندید. هر کاربری می‌تواند جزئیات تراکنش را بر اساس آدرس‌های بیت کوین، شماره بلاک و یا هش تراکنش جستجو کند. وبسایت‌های زیر را میتوان به‌عنوان برترین جستجوگرهای بلاک در نظر گرفت:
blockchain.com  /  blockstream.info  /  blockchair.com  /  btc.com

 

یقیناً پیگیری تراکنش‌ها، نگرانی شما را از انتقال دارایی دیجیتالتان بر طرف میکند. و همچنین شما میتوانید رسید انجام تراکنش را برای بررسی جزئیات، در اختیار شخص گیرنده قرار دهید.

 

تفاوت تراکنش بانکی و تراکنش‌های بیت کوین در چیست ؟


اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی تنها در چند سرور متمرکز ذخیره و نگهداری می‌شوند و کسانی که به این سرورها دسترسی داشته باشند میتوانند جزئیات حساب مشترکین را بطور کامل بررسی کرده و یا اطلاعات آن را تغییر دهند.

 

اما تراکنش‌های بیت کوینی میان تمام کاربران شبکه توزیع و نگهداری می‌شود و بدین ترتیب، امکان دستکاری و تغییر داده‌ها غیرممکن خواهد بود. همچین هویت کاربران در شبکه بیت‌کوین به همین سادگی‌ها قابل شناسایی نیست.


ضمن اینکه تراکنش های بین‌المللی میان چند بانک مختلف ممکن است چندین روز زمان ببرد اما تراکنش های بیت کوینی با تکمیل هر بلاک در مدت زمان ۱۰ دقیقه انجام میشود.

 

 

بیتکوین چگونه ایجاد می‌شود؟



تابه اینجای کار تا حدودی متوجه شدیم که بیت کوین چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورتی است. حال نوبت آن رسیده است که دریابیم رمزارز بیتکوین چگونه ایجاد میشود؟

 

استخراج یا ماینینگ بیت کوین چیست ؟


در پاسخ به این پرسش باید گفت که هر کاربر معمولی یا حتی خود شما با استفاده از یک رایانه با توان پردازشی بالا و سخت‌افزار مناسب می‌توانید بیتکوین تولید کنید. رمزارز بیتکوین در فرآیندی که در اصطلاح استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) نامیده میشود تولید می‌گردد. افرادی که این سکه‌ها را تولید می‌کنند نیز استخراج کننده یا ماینر (miner) نامیده می‌شوند.
پیش تر گفتیم که ماینرها بر روند تولید بیت‌کوین‌ها و همچنین انجام معاملات نظارت دارند. اما بایستی بدانیم که ماینرها این کار را مجانی انجام نمی‌دهند، و در عوض نظارت و فعالیت در شبکه، پاداش دریافت میکنند که این پاداش نیز مقداری رمزارز بیتکوین‌ است.


همانطورکه بالاتر شرح دادیم، هر زمان که شما مقداری بیت‌کوین برای شخص دیگری ارسال می‌کنید، ماینرها با نظارت و فعالیت خود به تایید تراکنش شما کمک می‌کنند و شبکه نیز در ازای کار ایشان به آنها مقداری بیت‌کوین از محل دریافت کارمزدها، پاداش می‌دهد.


پس در انجام فرآیند ماینینگ سه کار اصلی انجام می‌شود:
۱. تایید تراکنش‌های شبکه
۲. حفظ امنیت شبکه
۳. استخراج بیت‌کوین‌های جدید
برای استخراج بیتکوین باید رایانه خود را برای حل مسائل پیچیده محاسباتی با الگوریتمی ویژه در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار دهید که این الگوریتم اصطلاحاً الگوریتم گواه اثبات کار (proof of work) نامیده میشود. هر یک از این مسائل پیچیده دارای مجموعه‌ای از جواب‌های احتمالی ۶۴ رقمی است.
البته باید به این نکته دقت داشته باشید که اگر سخت‌افزار رایانه‌ای قدرتمندی در اختیار ندارید و به تنهایی به استخراج بیتکوین می‌پردازید، احتمالاً هزینه برق‌ مصرفی شما از این درآمد بیشتر خواهد شد. استخراج بیت‌کوین زمانی که چند ماینر در یک گروه دور هم جمع شده و سخت‌افزارشان را در کنار هم قرار می‌دهند به صرفه‌تر خواهد بود.


جالب اینجاست که همین نیاز به سخت‌افزار قدرتمند و هزینه بالای برق یکی از مواردی است که جلوی بسیاری از تلاش‌ها برای اختلال در شبکه بیت‌‌کوین و سواستفاده از آن را گرفته و موجب حفظ امنیت شبکه میشود.


گفتنی است استخراج بیتکوین با پردازنده (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) مدت‌ها است که دیگر سود چندانی ندارد و برای استخراج حرفه‌ای باید از سخت‌افزاری خاص به‌نام اسیک (ASIC) استفاده شود.


البته باید توجه داشته باشید که رقابت بر سر استخراج بیت‌کوین های باقی مانده موجب شده است که هر چند وقت یکبار دستگاه های اسیک قوی‌تری به بازار وارد شوند. اسیک های جدیدتر قدرت پردازش بالاتری نسبت به نسل های قبلی خود دارند. این موضوع باعث میشود سودآوری دستگاه‌های قدیمی، رفته رفته کاهش یافته و پس از چندسال کاملاً از دور خارج شوند.

 در پاسخ به این پرسش باید گفت که هر کاربر معمولی یا حتی خود شما با استفاده از یک رایانه با توان پردازشی بالا و سخت‌افزار مناسب می‌توانید بیتکوین تولید کنید.

 

سختی شبکه بیت کوین چیست ؟


در گذشته هر ماینری قادر بود به تنهایی به استخراج بیتکوین بپردازد. اما با گذشت زمان و افرایش تعداد ماینرها، رفته رفته سختی شبکه بیت‌کوین افزایش یافت. سختی شبکه یک فاکتور کنترل کننده استخراج بلاک‌ها است. به بیان ساده‌تر سختی شبکه مقدار زمانی‌ست که یک ماینر بتواند یک بلاک را استخراج کرده و بلاک بعدی را برای فرآیند استخراج استارت بزند.


سختی شبکه طوری برنامه‌ریزی شده است که استخراج یک بلاک بیتکوین همواره ۱۰ دقیقه طول بکشد. پس یعنی اگر تعداد ماینرها حتی به ۱۰۰ برابر هم افزایش یابد، سرعت استخراج هیچ تغییری نمیکند. بلکه با افزایش سختی شبکه، پیداکردن پاسخ هر بلاک سخت‎تر میشود و بدین ترتیب مدت زمان ۱۰ دقیقه‎ای استخراج هر بلاک ثابت مانده و پاداش هر بلاک که مقدار ثابتی است و بالاتر در مورد آن صحبت کردیم به میزان کمتری بین ماینرهای بیشتری تقسیم میشود.


بنابراین متوجه شدیم که افزایش سختی شبکه باعث میشود تا از میزان درآمد ماینرها کاسته شود و بدین ترتیب استخراج بیتکوین برای برخی از ماینرها بصرفه نباشد. این موضوع سبب میشود گروهی از ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش نمایند. خاموش شدن بسیاری از دستگاه‌ها باعث میشود از میزان سختی شبکه کاسته شود و مجدداً درآمد ماینرها افزایش یابد. افزایش درآمد ماینرها مجدداً باعث افزایش ماینرها میشود و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.


شما میتوانید نمودار آنلاین تغییرات سختی شبکه را از ابتدا تاکنون در اینجا مشاهده نمایید.

 

 

 

استخر استخراج بیت کوین چیست ؟


با افزایش سختی شبکه، عملیات ماینینگ برای افرادی که دستگاه‎های ضعیف‌تری در اختیار داشتند، رفته رفته دشوارتر شده و سودآوری آنان کاهش یافت. به همین علت استخرهای ماینینگ پدیدار شدند.


استخر استخراج (mining pool) در واقع شبکه‌ای است که ماینرها از هر نقطه دنیا درکنار هم جمع شده و توان محاسباتی سیستم خود را در آن استخر با یکدیگر به اشتراک می‎گذارند تا محاسبات را با توان بیشتری انجام داده و پاداش بیشتری دریافت کنند.


هر ماینر به میزان توان محاسباتی که به اشتراک میگذارد، به همان اندازه سهمی از پاداش بلاک را دریافت میکند. پس میتوان گفت استخرهای استخراج به دلیل توانایی در حل بلاک‌های بیشتر، شانس دریافت پاداش را افزایش می‌دهند.

 با افزایش سختی شبکه، عملیات ماینینگ برای افرادی که دستگاه‎های ضعیف‌تری در اختیار داشتند، رفته رفته دشوارتر شده و سودآوری آنان کاهش یافت. به همین علت استخرهای ماینینگ پدیدار شدند.

 

استخراج آخرین بیت کوین


شاید برای بعضی از شما این سوال مطرح باشد که پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی رخ میدهد؟ پیش از این گفتیم که الگوریتم استخراج بیت‌کوین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که پاداش استخراج بیت‌کوین هر ۴ سال به نصف کاهش می‌یابد.


لذا برای استخراج بیت‌کوین های باقی مانده، حداقل ۱۲۰ سال دیگر زمان نیاز است. در آن زمان به احتمال زیاد هیچ کدام از کسانی که امروز به خرید بیت‌کوین اقدام کنند هم در قید حیات نخواهند بود. ولی در هر صورت پس از استخراج آخرین بیت کوین ماینرها با دریافت کارمزد شبکه به کار خود ادامه میدهند و همچنان امنیت شبکه را تامین میکنند.

 

شاید برای بعضی از شما این سوال مطرح باشد که پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی رخ میدهد؟ پیش از این گفتیم که الگوریتم استخراج بیت‌کوین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که پاداش استخراج بیت‌کوین هر ۴ سال به نصف کاهش می‌یابد.

دلایل اهمیت بیت کوین چیست؟


دلایل مختلفی وجود دارد که میتوان پیرامون اهمیت بیت کوین به آنها اشاره کرد. اما اصلی‌ترین دلایل گرایش جامعه به استفاده از رمزارز بیتکوین به شرح زیر است:


 ۱. بیت‌کوین تحت کنترل هیچ دولت یا نهادی قرار ندارد
چه کارکردی از این جذاب‌تر که هیچ بانک یا نهادی نمی‌تواند تراکنش‌های مالی بیت‌کوینی شما را رصد کند و یا هیچ مجمع قانونی و مالیاتی نمی‌تواند بر دارایی شما نظارت داشته باشد.


البته این عدم نظارت می‌تواند مشکلاتی اعم از پولشویی و یا تراکنش‌های آسان مالی را برای تبهکاران به همراه داشته باشد اما بررسی‌ها نشان میدهد که تنها چیزی کمتر از ۲% از تراکنش های بیت‌کوینی، جزو معاملات غیرقانونی طبقه‌بندی میشوند.


در واقع یکی از دلایل گسترش پذیرش بیت‌کوین در سال‌های گذشته، بکارگیری این پول دیجیتال در معاملات غیرقانونی بوده است.


 ۲. بیت‌کوین دست واسطه‌ها را کوتاه میکند
بیت‌کوین در یک شبکه شخص به شخص در نقل و انتقال است و نیازی به حضور یک بانک یا موسسه خدمات مالی به‌عنوان یک واسطه انجام مبادلات وجود ندارد. همچنین یک کیف‌پول بیت‌کوین را نمی‌توان همانند حساب‌های بانکی مسدود یا موجودی آن را بلوکه کرد.


هیچ نهادی مالی یا حکومتی قادر نیست از میزان موجودی کیف‌پول کاربران اطلاع حاصل نماید. هیچ محدودیت و سقف برداشت یا واریزی برای کیف‌پول بیت‌کوین وجود ندارد. هیچکس به جز صاحب کیف‌پول نمی‌تواند درباره مدیریت دارایی‌های موجود در آن تصمیم‌گیری کند و بی‌تردید بانک‌ها به‌هیچ عنوان از این قابلیت بیت‌کوین دل‌خوشی ندارند!


 ۳.نحوه پس‌انداز و خرج کردن دارایی مردم متحول میشود
از زمان تولد پول کاغذی تاکنون، قدرت و اختیارات مالی دنیا همواره در دست بانک‌ها بوده است. این بانک‌ها و دولت‌ها هستند که اجازه انتشار پول را در اختیار دارند و بابت نگهداری و ارائه خدمات واسطه‌، از ما کارمزد دریافت میکنند.


اگر دولتی با بحران روبرو شود و به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشد، بدون معطلی اسکناس بیشتری چاپ می‌کند و یا اینکه سیاست‌های مالی متفاوتی را در پیش می‌گیرد. در این میان، برخی دولت‌ها هم بدون توجه به موافقت یا مخالفت مردم، پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند و در نتیجه سبب ایجاد تورم در جامعه می‌شوند. این تورم بی‌تردید همیشه به سود بانک‌ها و به زیان ملت، علی الخصوص قشر متوسط و فرودست جامعه خواهد بود.


بیت‌کوین با هدف پس گرفتن این قدرت و بازگرداندن توان مدیریت ثروت به مردم طراحی شده است. در دنیای رمزارزها به‌جای اینکه یک تکه کاغذ ارزش داشته باشد، یک بسته کد دیجیتالی ارزشمند شمرده می‌شود. کدهایی که نه جعل میشوند و نه به خواست دولت‌ها تکثیر. کدهایی که بدون رهگیری بانکها جابجا میشوند و از حریم خصوصی شما مراقبت میکنند.


 ۴. تراکنش‌های بیت‎کوینی برگشت‌ناپذیرند
شیوه‌های پراخت موجود نظیر انتقال پول بصورت کارت به کارت، این قابلیت را دارند که از سوی بانک لغو شوند. اما تراکنش‌های صورت گرفته بیت‌کوینی برگشت ناپذیرند. شما در زمان انجام یک انتقال کارت به کارت، اطلاعی نظیر نام صاحب کارت و نام بانک مقصد را مشاهده و کنترل میکنید. اما در انجام تراکنش های بیتکوینی از دسترسی به همچین اطلاعاتی خبری نیست.


این بدان معنی است که اگر شما بیتکوین‌تان را سهواً به یک آدرس اشتباه ارسال کنید، احتمال بازگشت موجودی شما نزدیک به صفر خواهد بود. چون ممکن است آن آدرس اصلاً وجود نداشته باشد و بیتکوین شما اصطلاحاً به سیاه چاله‌ی بیتکوین‌های گمشده رفته باشد و یا اینکه اگر بیتکوین شما به آدرسی اشتباهی منتقل شود، مالک آن کیف پول که هویتش ناشناس است، بیتکوین شما را به شما پس ندهد.


بنابراین پیش از انجام هر تراکنش رمزارزی، میبایست چندین بار آدرس کیف‌پول مقصد را کنترل کرد.

 

دلایل مختلفی وجود دارد که میتوان پیرامون اهمیت بیت کوین به آنها اشاره کرد. اما اصلی‌ترین دلایل گرایش جامعه به استفاده از رمزارز بیتکوین به شرح زیر است:

 

تراکنش های ناشناس در شبکه بیت کوین
 

تا به اینجای کار حدوداً متوجه شدیم که بیت کوین چیست ؟ استخراج آن چگونه است؟ خالق این رمزارز کیست؟ ارزش بیتکوین از کجا نشات میگیرد و یا عملکرد آن به چه صورت است؟ اما پیرامون حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن در شبکه بیت کوین باید به نکاتی اشاره کنیم.


بسیاری از مردم گمان میکنند که هویت ایشان در مبادلات بیتکوینی کاملاً ناشناس باقی می‎ماند. اما این تصور درستی نیست! بیت‌کوین به آن اندازه‌ که تصور می‌شود واقعاً پنهان‌کار نیست.

درست است که در انجام تراکنش‌های بیتکوینی سر نخی از نام و نشان شما در شبکه رویت نمیشود، اما این به آن معنا نیست که نمی‌توان رد تراکنش‌های انجام شده را به سمت شما دنبال کرد.
تراکنش‌های رمزارزی به نوعی با اطلاعات مستعار ثبت و انجام می‌گیرند. از همین رو نمی‌توان آدرس یک حساب رمزارزی را مستقیماً به شخص حقیقی دارنده حساب رهگیری کرد. اما ممکن است در لایه‌های بعدی شما یک پل ارتباطی میان هویت واقعی خود و حساب رمزارزیتان بر قرار کرده باشید.
به‌عنوان مثال اگر مشخصات هویت واقعی شما به آدرس‌ کیف‌پول‌تان پیوند خورده باشد، آنگاه تراکنش‌ها به سمت هویت حقیقی شما قابل پیگیری خواهد بود.


در این میان رمزارزهایی نظیر مونرو، ورج و زی‌کش، با تمرکز بر روی حفظ حریم خصوصی کاربران، تلاش میکنند تا هویت واقعی اشخاص را در انجام تراکنش های رمزارزی بیش از پیش پنهان نمایند.


بنابراین تا زمانیکه کیف پول رمزارزی شما با اطلاعات واقعی‌تان در ارتباط نباشد، شما تماماً ناشناس هستید. اما به‌محض اینکه ارزهای دیجیتال خود را از کیف پولتان به یک صرافی انتقال دهید که از اطلاعات واقعی شما استفاده می‌کند، ناشناس بودن خود را به خطر انداخته‌اید.


چند راه دیگر نیز برای ردیابی هویت واقعی شما وجود دارد، اما برای مقابله با این جریان نیز، ترفندهایی برای استفاده ناشناس از شبکه بیت کوین توسط علاقمندان به این رمزارز ابداع شده است که پیگیری هویت واقعی شما را غیرممکن میسازد.


بسیاری از افراد در روزهای آغازین تولد بیت کوین، از چگونگی نحوه عملکرد شبکه بیت کوین خبر نداشتند. به دلیل همین عدم آگاهی، ایشان تصویر می‌کردند که بیت کوین راه‌حلی قطعی برای انجام تراکنش‌های کاملاً ناشناس است. از این روی، بسیاری از تراکنش‌های غیرقانونی به‌وسیله بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر صورت می‌گرفتند.


به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۵ شخصی به نام راس اولبریک که برای مدت‌ها مورد پیگیرد پلیس FBI قرار داشت، برای راه‎اندازی بازار سیاه آنلاینی به‌نام جاده ابریشم حکم حبس ابد گرفت. مشتریان در این بازار سیاه می‌توانستند هر نوع کالای غیر‌قانونی از مواد مخدر گرفته تا سلاح گرم و سرد را از طریق رمزارزهایی مانند بیت‌کوین خریدوفروش کنند.
 

 


آیا حکومت ها میتوانند جلوی بیت کوین را بگیرند؟


بالاتر در پاسخ به پرسش بیت کوین چیست توضیح دادیم که بیتکوین یک رمزارز غیرمتمرکز است. شبکه این رمزارز تحت کنترل هیچ دولت یا نهادی نیست و بصورت کاملاً مستقل عمل میکند. بنابراین دولت‌ها به جز سنگ اندازی در مسیر توسعه و پذیرش عمومی این رمزارز، کار دیگری نمیتوانند انجام دهند.


بیتکوین آمده است تا قدرت را از دست بانک‌ها خارج کند و پول را در اختیار مردم قرار دهد. لذا این امر ممکن است خوشایند هیچ دولت یا حکومتی نباشد و در مقابل توسعه چنین پولی موضعی سخت در پیش گیرند. ولی بااین حال، ممنوعیت موجب محبوبیت بیشتر و رشد غیرقانونی یک پدیده خواهد شد.


رابرت کیوساکی، تاجر میلیونر و نویسنده صاحب‌نام کتاب پدر پولدار، پدر فقیر، میگوید:
“طلا و نقره پول خدا هستند و بیت‌کوین پول مردم است. من فکر میکنم ما به پایان سلطه دلار نزدیکیم.”


دولت‌ها می‌توانند با مانع تراشی در مراحل مختلفی از جمله خرید و فروش بیت‌کوین و تجهیزات استخراج و استفاده از آن، قوانین بازدارنده‌ای وضع کنند، اما نمیتوانند کنترل شبکه را در دست بگیرند و بیت‌کوین را برای همیشه نابود کنند.


یکی از مواردی که درحال حاضر تحت کنترل دولت‌ها است، صرافی های رمزارزی است. شما برای اینکه بیت‌کوین خود را به یک ارز فیات تبدیل کنید ممکن است از خدمات یک صرافی استفاده کنید. اما اگر روزی فرا برسد که خریدوفروش کالا و خدمات بصورت مستقیم با بیتکوین صورت پذیرد، دیگر ممنوعیت، کنترل و اعمال محدودیت برای این رمزارز امکان پذیر نخواهد بود.

 بالاتر در پاسخ به پرسش بیت کوین چیست توضیح دادیم که بیتکوین یک رمزارز غیرمتمرکز است.


نابود کردن بیت کوین


تقریباً دو راه برای از بین بردن بیت کوین وجود دارد:
 ۱. راه اول این است که کل شبکه اینترنت را برای همیشه خاموش کنند که تقریباً همچین چیزی محال است.


 ۲. راه دوم این است که شبکه بیت کوین را هک کنند.
در رابطه با راه دوم هم باید گفت برای هک کردن شبکه بیت‌کوین لازم است تا ۵۱% از قدرت پردازش شبکه این رمزارز، در اختیار هکرها قرار بگیرد. شاید در گذشته و زمانی‌که شبکه بیت‌کوین گسترش نیافته بود این امکان برای هکرها وجود داشت، اما درحال حاضر و با گسترش شبکه و ازدیاد نودهای فعال، این کار نیز به امری غیرممکن بدل شده است.


این امکان وجود دارد که کیف پول ها و یا صرافی‌ها مورد حمله هکرها قرار بگیرند، کما اینکه این اتفاق پیش از این نیز رخ داده است اما خود شبکه بیت‌کوین طی ۱۱ سال گذشته مشکل جدی از بابت امنیت نداشته است. این موضوع را می‌توان با اینترنت مقایسه کرد. هک شدن یک وبسایت روی اینترنت به معنای هک شدن کل شبکه اینترنت نیست.

 

بیت کوین رایگان !


یادمان باشد که پنیر مجانی فقط در تله موش یافت میشود. پس اگر به دنبال به دست آوردن بیت کوین رایگان هستید تا به اینجای کار، راه را اشتباه آمده‌اید. برای تهیه بیت کوین ۲ راه روشن وجود دارد.


۱.خرید بیت کوین
ساده‌ترین راه برای تهیه بیت کوین، خرید آن است. میتوان از طریق صرافی های رمزارزی موجود، اقدام به خرید رمزارز بیتکوین نمود و یا به طور مستقیم بیت‌کوین را از افراد قابل اعتماد خریداری کرد. پس بدین ترتیب شما میتوانید در سریع ترین زمان ممکن صاحب بیت‌کوین شوید. البته نیازی نیست که شما حتماً یک بیت کوین کامل خریداری کنید. همانطور که پیش از این هم بدان اشاره کردیم شما میتوانید تنها کسری از یک بیت کوین را خریداری و در کیف پول خود نگهداری کنید.


۲.استخراج بیت کوین
راه دیگر بدست آوردن بیت کوین، استخراج آن است که بالاتر به طور مفصل در رابطه با آن صحبت کردیم. تا چند سال پیش هر کسی با داشتن یک رایانه قدرتمند خانگی به راحتی میتوانست به استخراج بیت کوین مشغول شد، اما با گذشت زمان و ارزشمند شدن این رمزارز، عملیات استخراج کاملاً بصورت تخصصی انجام میگرد و برای شروع کار نیازمند صرف هزینه است.
 


کیف پول بیت کوین


استفاده از بیت‌کوین بسیار ساده است. فقط کافی است یکبار این کار را امتحان کنید تا به تکرار مجدد آن علاقمند شوید. بازهم یادآوری میکنیم که برای استفاده از بیت کوین نیازی نیست تمام زیر و بم شبکه آنرا بدانیم. همین اندازه که به طور مختصر بدانید بیت کوین چیست و نحوه ارسال و دریافت آن چگونه است برای شما کفایت میکند.


برای خرج کردن، انتقال یا پرداخت هزینه یک کالا یا خدمات، تنها کافی است که مقدار مشخصی از موجودی کیف‌پول دیجتال خودتان را به کیف‌پول فردی دیگر انتقال دهید. کیف‌پول یک ابزار نگهداری دارایی دیجیتال شخصی است که بر روی رایانه یا گوشی هوشمند شما قرار می‌گیرد.


کیف‌پول دیجیتال میتواند انواع مختلف و متفاوتی داشته باشد. میتوان بیت‌کوین‌ها را به‌ شکل آفلاین و به‌صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد. در این حالت دارایی شما از گزند هکرهای احتمالی حفظ خواهد شد که به این نوع از نگهداری اصطلاحاً ذخیره سرد (Cold Storage) گفته می‎شود.


حال اگر دارایی دیجیتال شما در فضای اینترنت ذخیره شود، از اصطلاح ذخیره گرم (hot storage) برای آن استفاده میشود. این شیوه ذخیره‌سازی، دسترسی به بیت‌کوین یا دیگر رمزارزهای شما را از هر نقطه‌ای از سراسر دنیا امکان‌پذیر میسازد ولی در مقابل احتمال به سرقت رفتن آن توسط هکرها نیز افزایش خواهد یافت.


البته ذخیره سرد نیز معایبی به همراه دارد. اگر شما نتوانید به سخت‌افزار ذخیره‌سازی خود دسترسی داشته باشید یا مثلاً آن را به هر دلیل گم کرده یا از دست داده باشید، ممکن است در بعضی از موارد، ارز دیجیتال ذخیره شده در آن را برای همیشه از دست داده باشید. همچنین در مواردی حتی اگر گذرواژه کیف‎پول‌تان را از دست دهید، دسترسی به کیف‎پول و در نتیجه، موجودی آن برای همیشه از دست خواهد رفت.


کیف پول های متعدد فراوانی تا به امروز به علاقمندان معرفی شده‌اند. انتخاب بهترین کیف پول و نحوه نصب و استفاده از هر یک از آنها نیازمند یک بررسی دقیق است. برای کسب اطلاعات بیشتر، جهت انتخاب و راه‌اندازی یک کیف پول مناسب میتوانید مقاله “معرفی کامل انواع کیف پول بیت‌کوین” را مطالعه نمایید.


شرکت تحقیقاتی چین آلیسیس در گزارشی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که تاکنون درحدود ۲۰% از تمامی بیتکوین‌های استخراج شده توسط ماینرها و سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف برای همیشه از دست رفته‌اند. بااین وجود، بیتکوین هنوز هم محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا باقی مانده‌است.

استفاده از بیت‌کوین بسیار ساده است. فقط کافی است یکبار این کار را امتحان کنید تا به تکرار مجدد آن علاقمند شوید. بازهم یادآوری میکنیم که برای استفاده از بیت کوین نیازی نیست تمام زیر و بم شبکه آنرا بدانیم.

 

بیت کوین